Krakowski Warsztat Jogi – Szkolenia Nauczycielskie, Wyjazdy do Indii

Praktyka w domu

Najlepszą porą do ćwiczeń jest wczesny ranek lub późny wieczór. Rano asany ćwiczy się trudniej, ponieważ ciało jest mało elastyczne. Umysł natomiast jest jeszcze świeży, a trzeba pamiętać, że jego czujność i determinacja zmniejszają się w miarę upływu czasu. Sztywność ciała pokonają regularne ćwiczenia i asany będzie nam łatwo wykonywać. Wieczorem ciało jest bardziej rozluźnione, asany udają się lepiej i z mniejszym trudem. Ćwiczenie poranne sprawia, że człowiek sprawniej wykonuje codzienną pracę. Ćwiczenie wieczorne usuwa całodzienne zmęczenie, odświeża i uspokaja. Trudne asany należy wobec tego wykonywać rano – gdy mamy więcej sił, zaś asany regenerujące ( Śirsasana, Sarvangasana) – wieczorem.

Wykonuj asany w miejscu cichym, czystym i przewietrzonym

Kąpiel lub prysznic przed i po ćwiczeniach odświeża ciało i umysł.

Do wykonywania asan najlepiej jest przystępować z pustym żołądkiem. Jeśli jednak jest to zbyt trudne, można przedtem wypić coś ciepłego. Po obfitym posiłku należy odczekać trzy, cztery godziny. Po lekkim posiłku – godzinę.

Przed ćwiczeniami należy także opróżnić pęcherz i jelita.

Nie praktykuj po dłuższym pobycie w pełnym słońcu.

Zaczynając praktykę w domu, dobrze jest zdać sobie sprawę, że jedne pozycje są energetyzujące, a inne wyciszające. Na przykład wygięcia do tyłu pobudzają, więc ich praktyka nie jest zalecana na wieczór, przed pójściem spać. Wygięcia do przodu wyciszają i są pomocne, gdy czujemy się zbyt podekscytowani. Powitania Słońca tworzą ciepło i płynnie łączą ruch z oddechem. Pozycje stojące dają siłę, energię i poczucie stabilności. Balanse rozwijają koncentrację. Skręty oczyszczają ciało i uwalniają z napięcia głowę, szyję oraz plecy. Pozycje odwrócone dosłownie zmieniają sposób w jaki patrzymy na świat, odświeżając perspektywę zwłaszcza gdy czujemy się wtłoczeni w codzienna rutynę.

Podczas praktyki nie powinno się odczuwać napięcia w mięśniach twarzy, uszach, oczach, ani podczas oddychania.

Początkowo ćwicz z otwartymi oczami – będziesz widział co robisz i jakie popełniasz błędy. Będziesz mógł śledzić ruchy ciała i kierunek, w którym wykonujesz asanę.

Podczas wykonywania asan jedynie ciało ma być aktywne, a umysł bierny, obserwujący
i czujny.

We wszystkich asanach należy oddychać nosem, nie ustami. Nie wstrzymuj oddechu
w żadnym momencie ćwiczenia. Niech pozostanie spokojny i miarowy.

Panie w czasie menstruacji, w ciąży i po porodzie mogą praktykować wiele pozycji, jednak wykonywany przez nie zestaw asan powinien być wcześniej przygotowany i przepracowany pod okiem doświadczonego nauczyciela.

Zawsze po praktyce połóż się w Śavasanie na 10 – 15 min aby usunąć zmęczenie.